Wycieraczki samochodowe » Porady związane z wycieraczkami » Popularne modele wycieraczek i ich historia
Dobór wycieraczek

Popularne modele wycieraczek i ich historia

Data dodania: 28-01-2019


Wycieraczki samochodowe to obowiązkowy element wyposażenia każdego pojazdu, element, który nieustannie poddawany jest modernizacji. Wynalezione na początku XX wieku mechanicznie poruszane wycieraczki do samochodów, podobnie jak same pojazdy przeszły do chwili obecnej długą drogę ewolucji. Zmianie uległ nie tylko sam wygląd i kształt piór wycieraczek, ale także proces ich wytwarzania oraz użyte materiały.

Przez wiele lat, wręcz dekad, na rynku motoryzacyjnym dominowały wycieraczki szkieletowe. Pomimo upływu czasu, konstrukcja złożona z kilku, wzajemnie ze sobą połączonych elementów tworzących szkielet, do którego przytwierdzone zostało gumowe pióro, wciąż popularna jest do dziś. 

tradycyjna wycieraczka szkieletowa
Jeszcze do niedawna, posiadacze samochodów, cenili sobie fakt, iż konstrukcja wycieraczki szkieletowej umożliwiała im wymianę zużytego, gumowego elementu, czyli pióra, bez konieczności wymiany całej wycieraczki. Rozwiązanie to stosowane było z pobudek czysto ekonomicznych, gdyż zakup kompletnej wycieraczki wiązał się ze znacznym wydatkiem. Rozwój na rynku akcesoriów motoryzacyjnych, sprawił, że cena kompletnej wycieraczki znalazła się ta takim poziomie, iż czasochłonna wymiana samej „gumy” w wycieraczkach odeszła w zapomnienie.
 
Bez wątpienia, rewolucją w motoryzacji, było wprowadzenie na rynek płaskich wycieraczek samochodowych. Konstrukcja tego typu wycieraczki pozbawiona została szkieletu. Wpłynęło to nie tylko na atrakcyjny, nowoczesny wygląd samej wycieraczki, lecz także na poprawę aerodynamiki całego pojazdu. To właśnie nieustanne dążenie producentów do zmniejszenia oporów w produkowanych przez nich pojazdów doprowadziło do opracowania technologii produkcji płaskiej wycieraczki. Pomimo jej bezszkieletowej konstrukcji udało się rozłożyć siłę docisku do szyby równomiernie na całej długości pióra. Dzięki temu płaskie wycieraczki skutecznie usuwają wodę i wszelkie zanieczyszczenia z szyby samochodowej. Odpowiednie wyprofilowanie zewnętrznej, „szkieletowej” części płaskiej wycieraczki sprawia, iż nie traci ona przyczepności do szyby nawet przy większych prędkościach.

wycieraczka płaska
Pomimo tego, iż producenci wycieraczek, stosując system odpowiednich mocowań, zadbali o to, żeby z zalet płaskiej wycieraczki mogli korzystać także użytkownicy starszych modeli aut, wycieraczce tej nie udało się skutecznie wyprzeć z rynku swojego poprzednika, czyli standardowej wycieraczki szkieletowej. Wielu kierowców wciąż pozostaje wiernym tej właśnie, sprawdzonej ich zdaniem, konstrukcji. O zaletach i wadach każdego z powyższych dwóch typów wycieraczek napisaliśmy tutaj.
 
Innym rewolucyjnym rozwiązaniem okazała się wycieraczka hybrydowa. Dla zwolenników wycieraczek szkieletowych, których nie do końca przekonały właściwości wycieraczek płaskich, może to być swego rodzaju kompromis. Hybryda, jak sama nazwa mówi, to połączenie dwóch rozwiązań technologicznych w obrębie jednego produktu. Nie inaczej ma się to w przypadku wycieraczki hybrydowej, która to pod wieloma względami stanowi połączenie wycieraczki szkieletowej z wycieraczką płaską.

W wycieraczce hybrydowej zastosowano co prawda szkielet, jednak w nowej, niskoprofilowej formie - obniżony, mocno aerodynamiczny, na całej swojej długości zintegrowany z gumowym piórem wycieraczki, które to wzmocnione zostało sprężystym rdzeniem. Tego typu konstrukcja pozwoliła na uzyskanie bardzo dobrej, równomiernej przyczepności pióra do szyby samochodowej. Atrakcyjny wygląd, bardzo dobra aerodynamika oraz trwałość przewyższająca żywotność tradycyjnych wycieraczek samochodowych sprawiły, że produkt ten zyskał szerokie grono swoich zwolenników. Również w przypadku wycieraczek hybrydowych, większość producentów zadbała o to, żeby można było je montować w starszych typach pojazdów.

Wycieraczka hybrydowa nazywana jest też często modelem japońskim. Wynika to z faktu, iż konstrukcja ta została po raz pierwszy opracowana i zaprezentowana w 2005 przez japońskiego producenta wycieraczek, firmę DENSO.

wycieraczka hybrydowa
Czy na opisanych powyżej rodzajach wycieraczek samochodowych kończy się ich ewolucja? Czy producenci aut i akcesoriów do samochodów będą w stanie nas jeszcze czymś zaskoczyć? Z pewnością tak się kiedyś stanie. Nie wiemy jednak dokładnie w jakim kierunku nastąpią przyszłe zmiany i jak bardzo będą one zaawansowane. Czas pokaże czym jeszcze zaskoczą nas producenci na rynku motoryzacyjnym. Tymczasem mamy już z pewnością spore możliwości, jeżeli chodzi o dobór wycieraczek do swojego samochodu.
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Porady związane z wycieraczkami

Kategorie

Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu