Wycieraczki samochodowe » Historia wycieraczki
Dobór wycieraczek

Historia wycieraczki

Początek wycieraczek samochodowych

 
 

Początki historii wycieraczek samochodowych sięgają wieku XX. Pierwsze historyczne wzmianki pojawiły się w 1903 roku za sprawą Amerykanina J.H. Apjohin. Wcześniej ze względu na brak szyb w samochodach, element ten nie był konieczny. W późniejszym jednak czasie, gdzie zwrócono uwagę na konieczność chronienia pasażerów przed deszczem i innymi czynnikami atmosferycznymi zaczęto zakładać szyby.

 

Wynalazek Apjohna znacząco odbiegał od wzoru dzisiejszych wycieraczek. Wymyślił on bowiem tzw. „zestaw czyszczący” składający się z dwóch szczotek, których ruch w górę i w dół czyścił szyby. Wynalazek dopracowała Amerykanka – Mary Anderson wprowadzając ruch wahadłowy, dzięki czemu szczotki poruszały się samodzielnie.

 

 
 

Historia wycieraczek w Europie


 

 

Pierwsze wzmianki i pomysły na wynalazki wycieraczek to przełom roku 1908. Historię wycieraczek w Europie rozpoczął wynalazek Barona Heinricha von Preussen wprowadzającego na rynek „ręczne linijki ściągające”, które niestety trzeba było obsługiwać ręcznie. System poruszający wycieraczki samochodowe działał za pomocą dźwigni.


 
 

Największy przełom w historii wycieraczek to udział polskiej myśli

 
 

Największego przełomu w historii wycieraczek do samochodów dokonał polski wynalazca Józef Hofman. To on jako pierwszy opracował pomysł zastosowania metalowych ramion wycieraczek. Początkowa wersja, jednak nie do końca była idealna. Napędzane urządzeniem pneumatycznym, samochód im szybciej jechał tym wycieraczki pracowały gorzej i wolniej.
 

 

Wprowadzenie elektrycznego mechanizmu wycieraczek

 
 

Do unowocześnienia i usunięcia problemu przyczynił się dr Ormand Wall, hawajski dentysta, który zaproponował umieszczenie w górnej części przedniej szyby silniczka elektrycznego, podłączonego bezpośrednio do wycieraczki. Swoim wynalazkiem dr Ormand w sposób znaczący wpłynął na historię wycieraczek samochodowych.

Pierwsze wycieraczki napędzane niezależnym silniczkiem pojawiły się w roku 1926r. w marce Opel. Po ich inicjatywie również ich wykorzystanie zaczęli stosować inni producenci samochodów. Na wycieraczce umieszczonej przed kierowcą silnik elektryczny został sprzęgnięty z przekładnią ślimakową i poprzez układ dźwigni i przegubów napędzał ramię wycieraczki.


 
 

Unowocześnienie wycieraczek samochodowych poprzez montaż spryskiwacza



 

Kolejna zmiana w historii wycieraczek miała miejsce dopiero w rok 1930, kiedy to pojawiła się konieczność mocowania wycieraczek u góry szyby, również po stronie pasażera. Następnie wprowadzono taki element jak spryskiwacze do niektórych modeli samochodów, a zbiorniczek z płynem umieszczono pod maską samochodu.
Inną ważną osobą przyczyniającą się do unowocześnienia wycieraczek był Bob Kearns i rok 1962, to on wprowadził mechanizm przerywający pracę wycieraczek i mogły wycierać szyby w regularnych odstępach czasu i z różną prędkością. 

 
 

Jak jest obecnie?

 
 

Wpływ na i długą bogatą w wydarzenia historię wycieraczek samochodowych miały mniej lub bardziej trafne pomysły różnych wynalazców. Dzisiaj jednak to całkiem inne elementy tworzą co raz to nowocześniejsze wersje wycieraczek, począwszy od programatorów pracy, czujników deszczu. Takie rozwiązania nie wymaga żadnej ingerencji kierowcy, urządzenia działa automatycznie. Warto jednak zwrócić uwagę, że najważniejszym elementem jest "guma" z której wykonano pióra wycieraczek. Dlatego od lat wprowadzono do produkcji kauczuk, uważając go za najlepszy materiał do produkcji wpływający na dłuższą żywotność i trwałość wycieraczek samochodowych.


 


Przejdź do strony głównej

Kategorie

Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu